Proeftracé voor detectielussen

In Hedel (Noord-Brabant) is deze maand een proeftracé voor detectielussen en –detectoren aangelegd. De site biedt leveranciers de mogelijkheid om productinnovaties te testen en de kwaliteit van bestaande producten te verbeteren.

Het proeftracé ligt op de parallelbaan van de Oude Rijksweg tussen ’s Hertogenbosch en Zaltbommel. Over een lengte van 200 meter zijn alles bij elkaar 60 detectielussen aangelegd (met ruimte voor extra lussen), zowel op de rijbaan als het ernaast gelegen fietspad. Het gaat om verschillende typen, van traditionele ingefreesde lussen tot prefablussen. Elke variant is op verschillende dieptes neergelegd én onder verschillende soorten asfalt. De weg is verdeeld in vier vakken, elk met een andere asfaltlaag.

Volgens initiatiefnemer Henk Hoeflake was er dringend behoefte aan een proeflocatie. “Productinnovaties moeten uitgebreid getest en doorontwikkeld kunnen worden. Je moet onder meer weten of de lus bestand is tegen de druk, buigzaamheid en beweging van het asfalt. Wij hebben zelf een paar jaar geleden met ELDRA en DuraVermeer als eerste een prefablus ontwikkeld die sterk genoeg is om vooraf onder de asfaltlaag te worden neergelegd. Daar ging een paar jaar overheen.” Zijn verwachting is dat een dedicated proeflocatie dit proces kan versnellen.

Leveranciers kunnen de testfaciliteiten gebruiken om detectielussen te testen en (desnoods op afstand) te monitoren. Ook wordt via de ASTRIN-werkgroep Detectielussen gewerkt aan een standaard. Volgens Hoeflake zullen ook leveranciers van detectoren veel aan de site hebben. “Met name door het toenemend gebruik van kunststof in voertuigen worden passerende auto’s, motoren en fietsen niet altijd geregistreerd. Dat vraagt om aanpassingen in detectoren, die leveranciers hier dan eenvoudig in combinatie met allerlei verschillende lussen kunnen testen.”

Detectielussen

Op 13 en 14 oktober is het bestaande wegdek van de parallelbaan langs de Oude Rijksweg in Hedel volledig weggefreesd en opnieuw geasfalteerd. Daarbij zijn er 60 lussen gelegd, op verschillende dieptes en onder verschillende soorten asfalt.