Engelse studie naar relatie (verkeers-)veiligheid en dimming verlichting

‘Dempen straatverlichting veroorzaakt niet meer verkeersongelukken en criminaliteit’  is de conclusie uit een Engelse studie.

Het aanpassen of zelfs uitzetten van straatverlichting zorgt niet voor meer verkeersongelukken of criminaliteit in de omgeving.
Dat blijkt uit een studie van University College London in Engeland en Wales. Het dimmen of uitschakelen van straatverlichting kan veel energiekosten besparen en daarnaast de uitstoot van koolstof terugdringen. Maar tegenstanders vrezen een toename in het aantal ongelukken en mogelijk ook meer criminele activiteiten.

Experimenten:
Voor de studie, gepubliceerd in het Journal of epidemiology and community health, analyseerden de onderzoekers veertien jaar aan data van 62 lokale overheidsinstellingen.

Alle 62 instellingen hebben geëxperimenteerd met de straatverlichting, zoals het terugbrengen van het aantal uren licht, het dimmen of helemaal uitzetten ervan en ook het veranderen van de kleur licht met led-lampen.

Om de veiligheid in te kunnen schatten, bekeken de onderzoekers alle wegen die onder de deelnemende instellingen vallen. Ze bekeken het type straatverlichting en het aantal verkeersongelukken in de avond in vergelijking met overdag tussen 2000 en 2013.

Ze vonden geen bewijs dat er een verband is tussen het aangepaste straatlicht en de nachtelijke verkeersongelukken.

Overtredingen:
Bij het inschatten van de hoeveelheid criminaliteit werd data van 2010 tot 2013 geanalyseerd. Bekeken werd hoeveel criminaliteit er in de regio is en welke soort straatverlichting daar gebruikt werd.

Daarbij keken ze naar overtredingen die vaker bij nacht voorkomen, zoals inbraak, diefstal van of uit een auto, beroving, geweld en seksueel geweld. Wederom werd er geen bewijs gevonden voor een mogelijke relatie tussen minder straatlicht en meer criminaliteit.

“Dit is een bemoedigende uitkomst, maar het is belangrijk om te realiseren dat dit niet betekent dat dit in alle omstandigheden zo is. Het aanpassen van de verlichting moet dus wel met beleid gebeuren”, zegt onderzoeker Shane Johnson van University College London.

Het volledig bericht:

http://nu.nl/werk-en-prive/4097364/dempen-straatverlichting-veroorzaakt-niet-meer-verkeersongelukken.html


De reactie van het Engels Instituut voor Licht Professionals op de studie naar de relatie (verkeers-)veiligheid en dimming verlichting.

NO GREEN LIGHT TO SWITCH OFF STREET LAMPS, SAYS ILP PRESIDENT

The Institution of Lighting Professionals (ILP) welcomes the long awaited publication of the LANTERNS report* which concludes that reduced street lighting in England and Wales is not associated with road traffic collisions or crime – and suggests that local authorities can safely reduce street lighting at night.

The Institution is keen to point out that the findings in the report are based on limited data and that, as stated by the researchers from the London School of Hygiene & Tropical Medicine in partnership with University College London, “changes to lighting should be managed carefully”.

The ILP endorses this statement emphasising that the report does not give a green light to wholesale switching off of street lighting as suggested in some media outlets.

President Mark Cooper IEng MILP explains “the Institution has long advocated the implementation by local authorities of holistic lighting strategies which may include investment in new lighting and technological controls. Switch off may be deployed as part of such strategies providing that each area is carefully analysed by qualified and competent lighting professionals using risk based analysis based on ILP guidance.”

De ILP heeft een advies opgesteld voor overheden die voornemens zijn de verlichting te reduceren. Klik hier om naar het advies te gaan.

Bron: website IGOV, 9 augustus 2015

Posted in: